perjantai 18. maaliskuuta 2016

mitä ikä merkitsee

Numeroita. Niitä se merkitsee. Ei sitä, kuka on tai millainen nainen pitäisi jossain tietyssä iässä olla.

Tämä ajatus on luultavammin kantanut minua läpi koko elämäni, kunnes tajusin: täytän toukokuussa 45 vuotta! Yht´äkkiä tuo tuntui ihan kamalalta luvulta, keski- ikäinen vanha harppu? Kun taas mielessäni olen ehken siinä kolmikymppinen.
Äitini oli tässä iässä ja sai kuulla sairastavansa syöpää, vuosi tästä häntä ei enää ollut. Nyt ajattelen...niin nuori. Elämä edessä. Itse pelkäsin, etten pääse edes tähän ikän ja hahaa! Tässä olen kuitenkin!

Vuosi sitten olin jollakin tasolla luovuttanut, naisena. Elopainoa oli tullut yli 20kg siitä, mitä se yleensä oli. Ensin muutto miehen kanssa itselleni uudelle paikkakunnalle. (Stadista landelle ;) Elintasokilot 10kg. Se ei vielä ollut NIIN paha, mutta sitten meni nilkka päreiksi lenkillä. Yli 10kg lisää. Puoli vuotta lepoa teki tehtävänsä. Olin jo siinä "tilassa", että mitään ei olisi tehtävissä, omasta mielestäni.
Kotona mies ei sanonut kertaakaan painosta, ei painostanut ja rakasti kaikesta huolimatta. Eli ei se onnellisuus tullut painon mukaan, paitsi se oma oloni.

Aloin vihaamaan oikeastaan kaikkea itsessäni: hiuksia, vaatteita, kaikkea. Peiliin en voinut enkä halunnut edes katsoa.

Yksi ilta sitten sain hepulin itseni kanssa. Kokeilin vanhoja nahkahousujani ja istuessa makkarat vain valuivat sivuilta. Näin  ei voi jatkua! Elän kuin kuplassa ja en ole onnellinen. Näyttäisi vielä, että elinvuosiakin on jäljellä joten: ahteri ylös! Löysin Probody- lehdestä erään valmentajan jutun ja yhteystiedot--> sähköpostia ja pikaseen! Auta! Haaveissani halusin  elämäni kuntoon, mutta en kuitenkaan uskonut siihen. Kun nyt edes johonkin kuntoon pääsisi.

Harkinnan jälkeen hän suostui valmentajakseni ja on ollut sitä nyt vähän yli vuoden. Toivottavasti on vielä jokin aikaa, en tunne olevani valmis.
Mutta yli 20kg lähtenyt painoa, senttejä tosi paljon ja kiinteytystä tapahtunut kunnolla.

Olin vuonna -94 aika hyvässä kunnossa mielestäni. Tuolloin olin vähän yli parikymppinen ja tein mallin hommia. Jotenkin olen ajatellut etten tuohon kokoon pääsisi ikinä enää. Oikeastaan tyydyin siihen, että paino alkoi numerolla 7. Mutta kun se alkoi jo numerolla 9..... ja nyt...numerolla 6!!!!

Kaiken tuon sepustuksen pointti siis on, että on ikä mikä tahansa, niin aina voi olla sitä mitä haaveilee.

Jotenkin, nyt... on sekä itsevarmempi olo kuin tuolloin nuorena (elämänkokemus) että rohkeampi.

Treenaan joka viikko 8-9h, 4-5 aerobista ja 4 salia. Fitnessistä en edes puhu, niinkuin aika usein salitouhu sellaiseen yhdistetään...ei ei. Treenaan itseäni siihen kuntoon, jossa haluan olla ja voiman tulo ei haittaa siinä sivutuotteena. Fitnesit yms jätän niille, jotka ovat sitä varten vuosia treenailleet ja uhraavat kaiken aikansa sille. Itse taidan olla enempi mukavuuden haluinen siihen touhuun. ;).

Eli...mitä ikä merkitsee? Itselleni? Numeroita. Ei sitä, kuka ja mikä olen. Siinä se, simppelisti.


I´ll drink to that!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Minä naisena

Nonnii, yritetään taas yhdellä kädellä. Oli pakko pitää taukoa, toivoin että kasi parantuisi...mutta tuossa tuo kiukuttelee vieläkin. En osa...